1.                  ДДС при продажбата.

Съгласно чл. 45, ал. 3 от ЗДДС - Освободена доставка е и доставката на сгради или на части от тях, които не са нови, доставката на прилежащите към тях терени, както и учредяването и прехвърлянето на други вещни права върху тях. "Нови сгради" са сградите: а) които към датата, на която данъкът за доставката им е станал изискуем, са с етап на завършеност "груб строеж", или б) за които към датата, на която данъкът за доставката им е станал изискуем, не са изтекли 60 месеца, считано от датата, на която е издадено разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията, или .....

 Продажбата на хотела, в разглеждания случай, представлява освободена доставка и фирмата не начислява ДДС върху сделката, защото сградата е стара. Земята също е освободена доставка, защото е "Прилежащ терен" - сумата от застроената площ по смисъла на Закона за устройство на територията и площта около застроената площ, определена на база отстояние 3 м от външните очертания на всяка от ограждащите стени на първия надземен етаж или на полуподземния етаж на сградата, в рамките на урегулирания поземлен имот.

2.      Формиране на печалбата на дружеството

За целите на корпоративното облагане от значение е себестойността на активите – балансовата им стойност (отчетната стойност на хотела минус амортизацията му до момента на продажбата и отчетната стойност на земята). Сумата над тези стойности, до продажната стойност, формира счетоводната печалба от сделката. Данъчната печалба за година може да се приспадне с натрупани данъчни загуби от предходни периоди.

3.      Данъчно третиране при физическите лица - ЗДДФЛ

За физическите лица доходът от продажбата не е облагаем. Основанието е чл. 13, ал. 1, т. 1, буква „б“ от ЗДДФЛ – Не са облагаеми до два недвижими имота, както и селскостопански и горски имоти независимо от броя им, ако между датата на придобиването и датата на продажбата или замяната са изминали повече от 5 години. Следователно физическите лица не дължат данък върху доходите на физическите лица (ДОД) за реализирания доход от сделката.

4.      Отражение върху регистрацията по ЗДДС на физическите лица

Отделен, но важен въпрос е дали оборотът от тази продажба се взима предвид при преценка за задължителна регистрация по ЗДДС на физическите лица. Съгласно чл. 168в, ал. 2, т. 1 от ЗДДС, оборотът от необлагаеми продажби от този вид не се включва в облагаемия оборот за целите на регистрацията по ЗДДС, доколкото сделката представлява "Съпътстваща доставка" по смисъла на чл. 168в, ал. 2 е доставка, която не е свързана с обичайната икономическа дейност на лицето, има второстепенен или случаен характер. С други думи, ако продажбата на имота е инцидентна за физическото лице и извън обичайната му стопанска дейност, тя не се отчита при преценка дали лицето трябва да се регистрира по ЗДДС.

 

Настоящата статия има информативен характер и не представлява конкретна данъчна консултация. За индивидуална преценка на конкретен казус, свържете се с мен.